dinsdag 2 mei 2017

KK dag 3

Overal hoor je dat je vooral de Gaya Street Sunday Market op zondag moet gaan bezoeken en dat hebben we dan ook in de planning opgenomen om maar niets te missen.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat het een nog groter spektakel is als de Night Market.
Toch is het zo.
Het zijn straten vol met allerlei stalletjes die door de hele stad staan. Eigenlijk is de hele binnenstad van Kota Kinabalu een grote markt.
Omdat het ook nog een lang weekend is voor de mensen, vanwege 1 mei (valt op maandag dit jaar) heeft iedereen vrij en is de hele dag door de stad compleet verstopt. Vanmorgen hebben we geprobeerd om met Uber een taxi te regelen maar dat lukte niet goed omdat het adres van ons Guesthouse bij vrijwel geen enkele taxi chauffeur bekend is. En als je met Uber reist gaat dat via de mobile telefoon en Google Maps. Het lukte ons maar niet om het adres waar we nu zitten bij Uber bekend te maken. Iedere keer krijgen we een melding dat hij ons een paar straten verderop komt oppikken en dat willen we natuurlijk niet. Ook lukt het de eigenares van ons Guesthouse niet het juiste door te geven. Maar de aanhouder wint. Op een gegeven moment had ik beet en de Uber chauffeur gaf aan dat de taxi ons met zeven minuten op het juiste adres kwam ophalen. Ik blij natuurlijk. Dan komt mevrouw ook plotseling zeggen dat ze beet heeft en de chauffeur ook naar haar onderweg is. Dat is lastig, nu is er twee keer een taxi besteld en om Renée nou in een eigen taxi te laten reizen.... Ik heb "mijn taxi" toch maar snel gecanceld.

Vlak bij de mark stappen we uit, lopen de de hoek om en zien een enorme massa mensen. Er zijn allemaal kraampjes van de zelfde kleur blauw, met precies de zelfde afmetingen, keurig tegen elkaar gebouwd en ook nog kaarsrecht. De massa schuifelt relaxt en zonder te dringen door het smalle paadje wat nog over is.

Soms zitten er ook wat mensen op een kleedje om de zelf verbouwde groente of fruit te slijten.
Ook dieren zijn een gewild verkoop product. Als we de ouders met kinderen gadeslaan dan is het snel duidelijk dat het bijna niet mogelijk is zonder hondje, konijn, katje of duif de markt te verlaten. Wij zien nog maar even af om over te gaan op het aanschaffen van wat voor soort huisdier dan ook. Zo blijven we ook vrienden van ons Kamerlid Mw.Tieme. Als je aan het begin van de markt koffie drinkt dan ben je aan eind weer toe aan een versnapering, zo groot is deze markt.

We eten nog wat in de food court van een warenhuis en gaan dan op zoek naar een taxi die ons naar de grootste Moskee van Saba brengt. Die ligt vanaf het centrum ongeveer 5 km aan de rand van de stad. Als we aankomen is het hier ook al immens druk.

Het vrije weekend gaat er bij een ieder goed in blijkbaar, ondanks de zeer hoge temperatuur van 34 graden. Een grote rij bussen en een parkeerplaats vol met auto's, alles lijkt hier groot; het park en de vijver voor de moskee en het gebouw zelf.
Voordat we naar binnen mogen moeten uiteraard de schoenen uit en we moeten onze kleding aanpassen.

Voor RM 5 kun je een djellaba huren en een hoofddeksel.
Op dit moment zijn er weinig biddende mensen maar wel veel fotograferende moslims en sommige die er zelfs een middagdutje doen.
Na een halfuur gaan we onze kleding weer inleveren. Het is nogal warm met zo'n extra lange jurk en hoofddeksel. We gaan kijken of we een taxi kunnen vinden en dan terug naar ons Guesthouse. Morgen wacht een zware dag en vandaag willen we proberen  de blog af te maken.