maandag 15 mei 2017

Terug in Kuching. 03/05

De aankomst in Kuching is om 09.00 uur, lekker vroeg dan hebben we nog wat aan de dag.
De douane faciliteiten gaan ook vlot en onze rugzakken draaien al een keer voorbij op de lopende band. Alles bij elkaar staan we een half uur later in de aankomsthal voor een ticket voor de taxi die ons niet zo ver van de luchthaven bij een hotel afzet. Dat hotel hebben we thuis al gereserveerd.
Om half tien in de ochtend inchecken in het hotel is ongewoon vroeg. Normaal ben je pas vanaf twee uur welkom maar hier doen ze er niet zo moeilijk over.
We krijgen onze kamersleutel en kunnen er gelijk gebruik van maken; super service!
Met de taxi chauffeur hebben we een deal dat hij ons morgenochtend om vijf uur oppikt,
om ons weer op het vliegveld te brengen voor de vlucht naar Kuala Lumpur.
We zitten een behoorlijk stuk van het centrum, maar wel gunstig voor een aantal shopping Malls en heel leuk tegen een Chinese wijk aan.
We beginnen met een heerlijke kop thee te zetten en daarna gaan we de wijk maar eens bekijken.

We belanden in een nieuwe Mall, waar we zien dat alles wat naam en faam heeft op gebied van mode, hier is gevestigd en dat betekend dat de prijzen ook van het zelfde kaliber zijn. We splitsen ons op omdat ik liever de elektronica winkels afstruin en Renée de schoenen en kledingwinkels met een bezoek vereerd. Na drie kwartier zien we elkaar dan meestal bij een of ander koffiebarretje. Het eerste wat ik meestal doe is prijzen vergelijken of het inderdaad zoveel scheelt met Nederland. Dat blijkt op gebied van elektronica en foto equipment niet zo te zijn. Het is zelfs duurder en dan ben je snel uitgekeken.
Maar toch heb ik geluk. Bij een telefoonwinkel vind ik een 8 inch tablet wat een demo model is. Het ziet er werkelijk als nieuw uit, geen krasje te bekennen en precies wat ik zoek.
Dan begint het onderhandelen. Ik wil nooit de hoofdprijs betalen dus zet ik op voorhand heel laag in. Maar aan de gezichten van de twee achter de balie zie ik al snel dat zij niet akkoord kunnen met mijn wanstaltig bod. Ze lopen rood en paars aan, en als je dat door hun Aziatisch gezicht heen ziet, is het de bedoeling toch wat water bij de wijn te doen.
Schoorvoetend doe ik een nieuw bod waardoor de gezichten opklaren. Alleen over de vorm van betalen zijn we het nog niet eens. Ze willen graag cash, met een creditcard kost het zeker omgerekend €15 meer. Dus moet ik opzoek naar een geldautomaat. Die zijn in dit gebouw niet zo moeilijk te vinden. Even pinnen en terug naar de shop waar het tablet al keurig netjes klaar ligt. Voor mijn gevoel “missie geslaagd”, op naar de koffie.
Renée heeft minder geluk. Ze heeft geen goede slippers kunnen vinden en als ze wel iets vond waren dat ook nog “zit slippers” en niet iets om mee te lopen. Bovendien oversteeg ook de prijs het vakantie budget Jammer!

Op naar de lunch. Aan de andere kant van het hotel ligt Chinatown en daar vinden we vast wel wat. Als we buiten komen lopen we tegen een muur van warmte op. Het is vandaag ongenadig heet, zeker 36 graden en 100 procent luchtvochtigheid. In de Chinese wijk is alles nog dicht. Wel vinden we een bakker waar we een half krentenbrood kopen en gaan terug naar het hotel. We kunnen vast weer het een en ander organiseren voor morgen want dan beginnen we aan de terugreis richting Nederland, met nog wel een lange stap over in Kuala Lumpur.

Tegen een uur of zes gaan we weer terug naar Chinatown. Het hele plein staat nu vol met tafels en stoelen en er branden wat lichtjes en het is erg gezellig. Maar maak nu maar eens een keus uit 40 of meer eetstalletjes! De keus valt op saté met noedels of witte rijst en we willen graag gebakken banaan toe. We genieten van de sfeer die volgens Renée 34 jaar geleden in Miri precies het zelfde was. Om negen uur gaan we terug naar het hotel en gaan slapen. Om 04.15 gaat de wekker en 4.45 uur zijn we beneden bij de receptie en staat de taxi al klaar. Op naar het vliegveld voor vlucht nr. 8 naar Kuala Lumpur.